Tuesday, October 19, 2010

Kayu Keramat

Salam......resepi ni ambil dari kakak dut dkt ampang dh lama.....
tp smlm baru rasa nak buat.....kakak ambil resepi ni dari cik gu
sambilan dkt sekolah rendah ampang tempat kakak opah mengajar
kata kakak mak budak tu mmg buat jual kuih kayu keramat di trganu.......
opah klau gi ganu ......opah selalu beli yg frozen.....brand adik-beradik jln
losong.......skrg x payah lah beli boleh buat sendiri...........




sedap mkn panas2 ......kulitnya krupp2.....


bhn:
2 cwn tepung gandum
3 sb gula pasir
1/2 sk soda bicarbonate
1/2 sk mauripan
1/2 sk garam
1 sb mambung merjerin
1 biji telur c
1/3 cwn air

cara:
masuk air +telur(kocok dlu) dlm BM ........ masuk tepung, belah kiri
tepung isi garam,merjerin........belah kanan tepung isi gula.......buat dua
lubang tengah tepung isi mauripan, soda ,tekan doh.... on.... lebih kurang
1 jam 3o minit......bila siap masuk dlm plastik tumbuk buang angin....uli sikit
bulatkan sebesar bola pinpong..........gelek atas tapak tangan.......goreng hingga
garing(jgn goreng nampak pucat nnti x masak dkt dlm).......


6 comments:

BIONIC WOMEN said...

opah..mambung majerin tu aper????huhuhu..
nak try buat ni..banyak kali dah buat, tapi asyik keras jer..
hubby kata nak tercabut gigi makan..huhuhu

Opah Ju said...

Bionic mambung tu bahasa opah........penuh mcm
bukit.......

eRiNsZ said...

mau try..
sayer panggil "kuih lempung"... tapi en suami kater "charkueh" blasah jer la.....heheheh

Opah Ju said...

salam....erin...charkueh lain...isi
dlm berlobang2...yg ni isi padat...

nurul amiera adzmi said...

Ooh ni kuih lempung.. Xpenah rasa n jumpa Pn kat kedah. saja try google sbb cik abg org pahang selalu sebut kuih ni.. Nnti nak try la..huhu

nurul amiera adzmi said...

Ooh ni kuih lempung.. Xpenah rasa n jumpa Pn kat kedah. saja try google sbb cik abg org pahang selalu sebut kuih ni.. Nnti nak try la..huhu